Bijkomen in Guilin.. - Reisverslag uit Guilin, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu Bijkomen in Guilin.. - Reisverslag uit Guilin, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu

Bijkomen in Guilin..

Door: Marjolein en Thijs

08 Mei 2012 | China, Guilin

Dinsdag 8 mei 2012
Na aangekomen te zijn in Guilin hebben we een mooie avondwandeling gemaakt bij het 'Shan lake'. Dit was prachtig verlicht in alle kleurtjes van de regenboog. In dit meer staan de twin pagodes die voor de maand en de zon staan. Na een goede fotosessie zijn we naar het 'Lijiang Waterfall hotel' gelopen, want daar kwam rond 20.30 uur (elke avond) een waterval naar beneden zetten. Gedurende 7 minuten kwam met op de achtergrond wat Chinese muziek een enorme bak water naar beneden vallen, wat resulteerde in een heuse waterval. Dit is naar eigem zeggen de grootste kunstmatige waterval ter wereld, met een hoogte van 45 meter. Erg maf om zoiets in het 'wild' tegen te komen!
9 mei 2012
Na eerst goed uitslapen te hebben zijn we richting de 'Reed flute cave' vertrokken met een taxi. We wilden in eerste instantie met het openbaar vervoer, maar dit raadde het hostel af omdat er maar 3x per dag een bus zou gaan. Dit terwijl in onze Lonely planet verschillende buslijnen stonden, waaronder zelfs een gratis lijn. Toch maar met de taxi gegaan, wat ook niet allemaal even soepel verliep. Na duidelijk gemaakt te hebben waar we naar toe wilden en waren vertrokken stopten we halverwege de rit. Er zat een lokaal vrouwtje achter een tafel zonder bordje of iets dergelijks. De taxichauffeur gebaarde dat we moesten uitstappen en daar iets moesten kopen. Wat dit was is tot nu toe onduidelijk, maar we hadden het idee dat het om een illegaal en duurder toegamgskaartje ging. Net of we dom waren bleven we zitten in de taxi, want we waren niet van plan om in the middle of nowhere uit te stappen. Uiteindelijk kwam de mevrouw naar de taxi en gaf een of ander bonnetje aan de taxichaffeur. Hierna reden we verder en hadden we het vermoeden dat we bij de ingang van de grot arriveerden. Een parkeerterrein met bussen, auto's en verkopers. Tot onze opluchting zagen we dan de ticket office met in grote letters erboven 'Reed Flute Cave'.

Al wandelend door het park met zo'n 32 graden Celsius kwamen we aan bij de echte grot. Hierin was het heerlijk koel en werden we begeleid door een Chinese gids. Gelukkig kwamen we al snel een Duitse gids tegen, wat altijd makkelijker is dan Chinees. Binnen no-time waren de Chinezen, die in marstempo door de grot stoomden, uit het oog verloren en konden we genieten van de ondergrondse aanzichten. De rietfluitgrot was mooi aangelicht met allerlei kleurige lichten. Het is een prachtige grot die 1000 jaar geleden al is ontdekt en pas sinds 1962 open is gesteld voor publiek. Na de behaaglijk koele omgeving van de grot was het tijd om wat bergen op te lopen. Via een wandeling door het park zijn we twee bergen opgeklommen. Bij een uitzichtpunt met pavillion ontmoetten we per toeval een ouder echtpaar (waarvan man met kunstbeen!) uit Hawaii. Ze waren erg onder de indruk van onze concertreis (door een filmpje van de filmcamera, ze hielden erg van Dixieland-muziek) en gaven ons goede tips voor in Shanghai en Yangshuo.
Ondertussen hadden we al verscheidene lijnbussen langs zien komen, dus besloten terug te gaan met de bus. Een Chinees meisje met haar moeder hielp ons met haar gebrekkige Engels en wat gebaren bij de juiste halte uit te stappen. Na een goede chill sessie aan de Li rivier (waar we een vrouw erg blij maaktten met onze lege flesjes, die ze hier verzamelen voor vermoedelijk geld) zijn we terug nar het hostel gelopen. Hier kwamen net Brenda, Pieter, Marile en Ton (KHD'ers) aan, waarmee we 's avonds hebben gegeten. Zij kwamen net terug uit Ping'an, door hun enthousiaste verhalen besloten we een nachtje in een hostel in Ping'an te boeken om wat langer tussen de rijstvelden te kunnen lopen.
De treinreis voor volgende week richting Wulingyuan is geboekt wat een flinke tegenvaller bleek te zijn. We waren uitgegaan van 4 a 6 uur met de trein, maar dit blijkt 11 uur te zijn zonder reistijd (uurtje of 2 extra) naar het station toe. We besluiten het toch te doen met de prachtige plaatjes in ons achterhoofd. De geboekte bedden zijn hopelijk soft sleepers, oftewel 4 bedden per cabine met matras in plaats van 60 houten planken met Chinezen en hun kippen. Maar dat zien we volgende week wel!

• 13 Mei 2012 - 17:49

Jurjen:

Nou, groep 2 is veilig thuisgekomen dus vanaf nu kan ik ook meelezen, veel plezier, klinkt leuk!

• 13 Mei 2012 - 19:37

Pien:

Hey!

Zo, dat klinkt echt heel gaaf allemaal :D Wat een andere wereld... Nog heel veel plezier en wandelse!

Liefs

• 13 Mei 2012 - 20:49

M./Els:

Leuk om jullie berichten te lezen en via de foto's mee te kijken! We volgen jullie ook trouw via mijn Chinaboek.
    Skype op de laptop nu!
    Nog veel plezier verder en veel liefs van hier! P.Ger. & M. Els

• 14 Mei 2012 - 08:15

Eva:

Wat zijn dat voor rare praktijken! Die proberen natuurlijk bij al die toeristen een slaatje uit te slaan. Goed dat julie niet zomaar alles klakkeloos aannemen van die gekke Chinezen!:) Die grot ziet er trouwens heel mooi uit. Ik ben ook erg beniewd naar derest van jullie foto's. Jammer dat de reistijd zo lang is volgende week. Misschien wil de machinist wel wat meer kolen erop gooien. Dan gaat het wat sneller.:P Hele fijne reis!!
    xxx

• 14 Mei 2012 - 18:12

Rianne:

Eindelijk tijd om jullie verhaal te lezen.. super leuk!
    Jullie maken veel leuke en ook gekke dingen mee haha:)

Veel plezier

xxx

• 15 Mei 2012 - 18:52

Lisa:

Wow wat een verhaal hier ook zeg.. heb niet altijd tijd om alles te lezen.. maar soms even een inhaalslag! Super leuk allemaal zeg, en soms wel een apart volk denk ik zo, die Chinezen! Jullie hebben wel lekker de tijd zo voor alles en voor elkaar :) Fijn hoor!
    Ik ben vandaag in Rianne's HUIS wezen kijken, nou dat wordt wat :) groot joh! daar passen we met zijn allen wel in voor een etentje, avondje foto's kijken uit China en gezelligheid!

Zie je snel!!
    X

• 16 Mei 2012 - 17:46

Wendy :

Ik heb ook weer even een inhaalslag gemaakt met alles lezen :) Wat gaaf allemaal zeg! Geniet maar lekker van die warmte daar, want hier is het maar prut weer. Ik ben ondertussen bezig met de laatste zware loodjes van me scriptie. Stress dus, je kent het wel haha. Nog heeel veel plezier daar. Lekker genieten saampjes! Leuke foto's trouwens van jullie samen :) xx