Boottocht naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu Boottocht naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu

Boottocht naar Yangshuo

Door: Marjolein en Thijs

12 Mei 2012 | China, Yangshuo

12 mei 2012
Na een goed Engels ontbijt werden we om 8.00 uur opgehaald door een bus die ons naar de boot bracht op de Li rivier. Deze dag stond het op de planning om richting Yangshuo te gaan.

Het zou een half uurtje rijden zijn, maar dit bleek in de praktijk een uur te zijn. Niet omdat het zo druk was op de weg.. nee, de chauffeur reed zo langzaam, zodat Harry (onze engelstalige gids) zijn betoog kon houden. Overigens erg moeilijk te verstaan door de snelheid waarmee hij sprak. Nadat Harry een uur uit z’n nek had zitten kletsen met opgedroogd slijm in de mondhoeken kwamen we dan aan bij Yangtzi, het dok vanwaar de boot zou uitvaren.

Voor Marjolein voelde het als de vroegere bootreis met de provinciale stoomdienst Zeeland naar haar opa en oma en voor Thijs begon de heuse natuurvakantie. Al snel stonden we als Jack en Rose op de voorkant van de boot met geweldig uitzicht op de Li-rivier met karstbergen. Ondertussen vertelde Harry wat we in de bergen moesten zien, zoals paarden en leeuwen. Om half 12 stond het Chinese buffet klaar en stormden alle Chinezen naar het binnendek. Wij genoten nog even van de rust met de andere westerse passagiers en genoten van het beroemde uitzicht op de karstbergen dat afgebeeld staat op het 20 RMB biljet. Hierna besloten we achteraan de rij aan te sluiten van het buffet en bleek dat de Chinezen gretig hadden opgeschept en zeker de helft van de gerechten bleek al op te zijn. Na wat rijst. groenten en slappe patat te hebben gegeten zijn we snel weer naar het bovendek gegaan om maar niks te missen van het uitzicht. Na zo’n 4 uur op de boot te hebben gezeten kwamen we aan op de boulevard in Yangshuo.

Er komen zo’n 2000 mensen per dag aan per boot in Yangshuo en de meeste daarvan gaan aan het eind van de middag weer terug naar Guilin met de bus. Hierdoor was het erg druk met toeristen en zeker in de Yellow Corridor (enorm toeristische boulevard met allemaal dezelfde kraampjes) hadden we genoeg bekijks. Vooral Marjolein trok de aandacht met haar grote blauwe rugzak en alle Chinese toeristen stonden verbaasd dat ze ermee kon lopen. Al snel kwamen we aan bij het hostel en bleek de Belgische hosteleigenaar genoeg geimporteerd te hebben om zich thuis te voelen. Thijs trok z’n Belgische biertje (Leffe Blond!) open en we aten een fantastisch broodje hamburger met Belgische friet!

13 mei 2012
Vandaag een heerlijk dagje relaxen door de vele regen. Het is hier nu regenseizoen, waardoor het weer erg wisselend is. Het werd zelfs wat frisjes waardoor we binnen hebben zitten scrabbelen. Aan het eind van de middag zijn we richting het centrum gegaan om te eten bij de goed scorende eettent ‘Le Votre’ van de Lonely planet (en aanbevolen door de Hawaiien in Guilin), maar helaas, wij vonden het verre van lekker. Met Brenda, Pieter, Marile en Ton hebben we nog langs de vele toeristische kraampjes en winkeltjes gelopen in de West Street en goed afgedongen op de aangekochte artikelen. Na een heerlijke Magnum zijn we teruggelopen naar ons hostel door een erg donker paadje. Van tevoren hadden we gevraagd aan de meisjes van het hostel of het gevaarlijk en donker zou zijn en daar moesten ze om lachen. Wel adviseerden ze om een zaklamp mee te nemen. Daar lopende voelden we ons toch niet echt op ons gemak in het pikkedonker met ons zaklampje. Erg blij kwamen we veilig aan bij het hostel.. op naar de volgende dag.

• 19 Mei 2012 - 18:32

Corine, Henk & Flip:

Woehoe als 1e gereageerd :) Weer erg leuk om al jullie avonturen te lezen, klinkt wel heel mooi en om jaloers op te worden zeg! Geniet nog van jullie laatste weekje en misschien nog tot skyps :)

• 19 Mei 2012 - 20:00

Wendy:

Gaaf zeg zo´n boottocht! Jullie laatste weekje gaat alweer in, dus ga er nog maar flink van genieten daar. Maar dat komt vast en zeker goed :) Marjolein, als je terug bent gaan we heel snel afspreken. Nu al zin om je verhalen live te horen ;) Maak er nog een mooie week van! Liefs xx

• 22 Mei 2012 - 18:41

Eva:

Hahah.. marjolein met d'r zaklampje! Dat komt toch altijd goed van pas!;) Jammer dat het regenseizoen begonnen is. Gelukkig zijn jullie goed voorbereid met jullie poncho's. Geniet van jullie laatste dagen.

xxx