De Chinees ontwaakt - Reisverslag uit Beijing, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu De Chinees ontwaakt - Reisverslag uit Beijing, China van ThijsenMarjolein - WaarBenJij.nu

De Chinees ontwaakt

Door: Marjolein en Thijs

07 Mei 2012 | China, Beijing

Maandag 8 mei 2012

Vandaag ging de wekker al om 7 uur zodat we vroeg in het Beihaipark konden zijn om de Chinezen te kunnen zien ontwaken. Dit doen ze daar door te mediteren in de bossen of achter een muurtje met eigen muziek uit de speakers. Anderen ontwaken door groepsgewijs te tai chi'en, als apen op hun handen te lopen met hun kont omhoog (die wij rustig hebben aanschouwd met pelpinda's in de hand), dansen met waaiers, benen en armen oprekken aan een hek, te zingen of als een oude Chinese communist te marcheren. Hierbij kwamen ook de bekende Chinese liedjes langs die we met de KHD hebben gespeeld, zoals New Century.

Na een parkontbijtje te hebben genuttigd, hebben we een eind naar de metro gelopen door veel stof en eigenaardige luchtjes om bij de Lama tempel te komen. Hier werden we bedwelmd door wierook van de vele Chinezen die de aanwezige Buddha's vereren. In de Lama tempel staat de grootste Buddha ter wereld met zijn 18 meter hoog en tenen zo groot als hoofdkussens. Een enorm complex, geinspireerd op Tibetaanse tempels, waar uiteraard ook werd verkondigd dat China goed bevriend is met de huidige Dalai Lama.

Aan de overkant van de straat staat nog een tempel, ter ere van de filosoof Confucius, die we ook hebben bezocht. Veel minder toeristisch, maar niet minder interessant. Het complex is ook nog in gebruik als opleidingsinstituut in de oude leer van Confucius. Overigens staan daar ook zijn 13 boeken op 189 kleitabletten vereeuwigd in een speciaal geacclimatiseerde ruimte.

Via een van de hipste hutongsteegjes zijn we naar de Drum en Bell Towers gelopen. Met uitzicht over de hutongs, ons hostel en de Verboden Stad was er ook net een drumdemonstratie op de ouderwetse enorme trommels.

Tijd voor een Amerikaans diner om ontwenningsverschijnselen te voorkomen. Via de Lonely Planet belandden we wederom in een hutongrestaurant genaamd 'Grandma's Kitchen'. De kaart varieerde van burgers tot steaks tot taco's en uiteraard worteltjestaart. Verrassend genoeg waren het vooral Chinezen die aan het genieten waren van de Westerse kookkunsten.

Helemaal volgeladen zijn we klaar voor ons vertrek vanuit Beijing naar Guilin..

• 07 Mei 2012 - 15:38

Rianne:

Heey Marjolein en Thijs!

Leuk om jullie verhalen te lezen.. jullie hebben al een hoop gezien en gedaan! Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!

Geniet er van!
    xx

• 08 Mei 2012 - 14:48

Eva:

Lache om te zien hoe verschillende die culturen zijn. Je hebt al wel een hoop gezien zeg. Leuk om te lezen!!

xx

• 08 Mei 2012 - 19:22

Ma :

Geweldig wat een belevenissen! Op naar de volgende Guilin. Veiling geland en een beetje maagproblemen. Dat ben je zo vergeten als je later terugdenkt aan alles wat je meegemaakt hebt.
    We zijn heel benieuwd naar wat jullie nog allemaal gaan zien. We volgen jullie iedere dag!
    Groetjes en een dikke zoen van pa en ma.

• 09 Mei 2012 - 09:31

Tommy En Zijn Angels:

Superleuk om zo ook jullie belevenissen te volgen! Veel plezier in Guilin! Groetjes vanuit Qiaotou!
    Xx Sietske, Janneke, Karin en Tommy

• 11 Mei 2012 - 09:08

Lisa:

Hmmmmm Worteltaart!! Die gaan we een keer samen maken goed! :)

Hoe was Guilin??? Ben benieuwd!!

X